چهل و یکمین آدینه اعتراضات در الجزایر

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، هزاران تن از شهروندان الجزایر با برگزاری تظاهراتی خواهان لغو انتخابات ریاست جمهوری شدند که قرار است ماه آینده میلادی برگزار گردد.

چهل و یکمین آدینه اعتراضات در الجزایر

به نقل از خبرگزاری رویترز، ده ها هزار معترض الجزایری در چهل و یکمین آدینه متوالی در اعتراض به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است 12 دسامبر برگزار شود، تظاهراتی به راه انداختند و خواهان آزادی معترضان بازداشت شده در روز پنجشنبه شدند.

نیروهای پلیس الجزایر برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک اور استفاده کردند.

معترضان در جریان اعتراضات در پایتخت الجزایر شعارهایی همچون نه به انتخابات و بازداشتیان را آزاد کنید سر دادند و همچنین خواهان عدم دخالت ارتش این کشور در سیاست شدند.

شهفرایندان الجزایری در جریان تظاهرات خود در پایتخت و استان های دیگر این کشور همچنین به مداخله های خارجی در امور داخلی این کشور و لایحه مجلس اروپا درخصوص شرایط الجزایر از راهپیمایی های مداومی که از 22 فوریه شروع شده است، اعتراض کردند.

بیشتر استان های الجزایر به ویژه در شهرهای غرب این کشور روز آدینه شاهد تظاهراتی در اعتراض به مداخله های خارجی در این کشور بودند.

شهفرایندان الجزایری تاکید کردند: بحران الجزایر بحران داخلی است و بحران کنونی تنها در داخل این کشور حل می شود، هر چند که تحولات و اوضاع داخلی وخیم شده است اما نباید اجازه هیچگونه دخالتی را داد.

معترضان الجزایری در جریان تظاهرات خود شعارهای مختلفی همچون نه به قیمومیت داخلی یا خارجی بر ملت الجزایر سر دادند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه ای لایحه مجلس اروپا درباره شرایط سیاسی و بحران کنونی این کشور را به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفت: گروهی از نمایندگان ناسازگار و ناهماهنگ مجلس اروپا با گستاخی به خود اجازه دادند که در فرایند سیاسی کنونی کشورمان دخالت نمایند؛ آن هم در زمانی که الجزایری ها با دموکراسی و شفافیت ویژه ای در حال آماده شدن برای انتخاب رئیس جمهور جدید هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است: این نمایندگان تا آنجا پیش رفته اند که بدون هیچ شرم و حیایی به خود اجازه داده اند از مجلس الجزایر بخواهند که قوانین تصویب شده نمایندگان را تغییر دهد. مجلس اروپا با این رفتار نشان داد برای نهادهای الجزایر اهمیتی قائل نیست. مجلس اروپا با این اقدام تحریک آمیز آشکارا در حال ترویج دستور کار خود در ایجاد آشوب در کشورهای دیگر است.

پیشتر، اتحادیه اروپا بازداشت های خودسرانه در الجزایر را محکوم کرد.

به همین دلیل، علی بن فلیس، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری الجزایر ضمن اعلام مخالفت خود با این اقدام اروپا، آن را مداخله آشکار در امور داخلی الجزایر قلمداد کرد و گفت: بحران الجزایر توسط خود این کشور حل می شود و نیازی به هیچگونه واکنش بین المللی نیست.

الجزایری ها که همچنان به فرایند سیاست گذاری ها در کشور برای مشخص جانشین عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مستعفی اعتراض دارند، به حضور عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه در ساختار قدرت معترضند.

معترضان می گویند 5 نفر تایید صلاحیت شده از سوی شورای قانون اساسی کشور برای انتخابات پیش رو از بازماندگان وابسته به بوتفلیقه بوده و حضور آنان در عرصه مدیریت کلان اجرایی کشور سبب می شود که نظام سیاسی گذشته باز شود.

دسته بزرگی از این معترضان معتقدند که این افراد باید پیش از برگزاری انتخابات 12 دسامبر (15 آذر) از صحنه سیاست و قدرت حذف شوند، اما در مقابل، احزاب و شخصیت هایی هم وجود دارند که می گویند باید ساختار دولت حفظ شود و انتخابات در چارچوب قانون اساسی کنونی برگزار شود.

عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهور موقت الجزایر انتخابات ریاست جمهوری را 12 دسامبر (21 آذر) گفت که مورد حمایت ارتش نهاده شد.

اعتراضات الجزایر 22 فوریه در مخالفت با نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور پیشین الجزایر برای دور پنجم انتخابات ریاست جمهوری شروع شد. بوتفلیقه دوم آوریل کناره گیری کرد اما معترضان با ادامه تظاهرات خواهان برکناری تمامی شخصیت های باقی مانده از نظام وی شدند.،ایسنا

بیشتر بخوانید،کمپین های انتخاباتی الجزایر شروع شد

منبع: ایران آنلاین

به "چهل و یکمین آدینه اعتراضات در الجزایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهل و یکمین آدینه اعتراضات در الجزایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید