نقد سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، خبرنگاران/آذربایجان شرقی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی به عنوان برنامه ای میان مدت که در برگیرنده هسته های کلیدی توسعه آذربایجان شرقی است، با تأکید استاندار وقت و به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سال 93 تدوین شد.

نقد سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، این سند به عنوان الگوی پیروز نوآوری در عرصه توسعه مورد توجه مسئولان کشور و سایر استان ها هم نهاده شد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در چندین ماه گذشته برای تدوین سند دوم تدبیر توسعه استان و برطرف ایرادات برنامه اول، جلسات مختلفی با نخبگان، کارشناسان، مسئولان دستگاه ها و افراد دارای بینش برگزار نموده است.

به منظور آنالیز نقاط ضعف و قوت سند تدبیر توسعه استان و همچنین ارایه راهکارهایی برای برطرف نواقصات آن، نشست تخصصی نقد و آنالیز سند تدبیر توسعه استان با حضور کارشناسان و صاحب نظران عرصه های مختلف به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار گردید.

داود بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان این که رویکرد توسعه در چند دهه گذشته دولتی بوده، اظهار کرد: ادبیات علمی جهان و شرایط کشور در گذشته ایجاب می کرد که دولت به عنوان تنها عامل موثر، موضوع جریان توسعه را در دست گیرد و در نتیجه برنامه ریزی مبتنی با رویکرد دولت از سال 1327 شروع شد.

وی با بیان این که اکنون ادبیات برنامه ریزی جهان و رویکرد و شرایط ما در مقایسه با 70 سال گذشته تغییر یافته است، گفت: بسیاری از برنامه ها و اهدافمان محقق نشده و آنچه هم محقق شده برخورداری و افزایش امکانات در راستای فضای کالبدی و رشد اقتصادی است.

بهبودی با بیان این که جلب مشارکت عمومی در تدوین، اجرا و بازخورد لازمه تحقق یک برنامه است، بیان کرد: پیش از این، برنامه ها بر مبنای منابع برون زای نفتی تدوین می شد که این برنامه ها در مقابل تغییرات قیمت نفت، بسیار شنماینده بودند. به عنوان مثال، زمان شروع تدوین برنامه چهارم توسعه، درآمد حاصل از فروش نفت سالانه حدود 18 میلیارد دلار بود که در انتهای برنامه به 100 میلیارد دلار افزایش یافت و یا برنامه پنجم توسعه نیز با درآمد نفتی سالانه 100 میلیارد دلار نوشته شد که در ادامه به 30 میلیارد دلار کاهش یافت.

تدوین سند تدبیر توسعه بر مبنای روینمودهای نوین

وی با بیان این که سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی بر مبنای روینمودهای نوین برنامه ریزی تدوین شده است، بیان کرد: در تدوین این سند، به برنامه های مشارکتی، اجتماع محور و رویکرد هسته های کلیدی توجه شده که بعد از مطالعات دانشگاهی محورهایی همچون بهبود فضای کسب وکار، اقدامات زیربنایی و ... که می توانند منشاء تغییرات سریع در استان شوند را مدنظر قرار دادیم.

وی با اشاره به تدوین و شروع اجرای سند تدبیر توسعه استان از سال 93، اعلام نمود: سال جاری به دنبال به روزرسانی و اعمال برخی اصلاحات در سند تدبیر و توسعه استان و اجرای آن در قالب سند دوم تدبیر و توسعه هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در رابطه با فرایند تدوین سند دوم تدبیر توسعه استان، گفت: در راستای تدوین آن، جلسات متعدد درون سازمانی و جلسات مشترک با دانشگاه برگزار نموده ایم و از شهریور ماه نیز به بدنه کارشناسی استان ورود نموده و از نظرات فعالان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اقشار مختلف و دارای بینش استفاده نموده و برآیند این جلسات را در همایش 20 مهرماه با حضور 800 نفر در تالار وحدت آنالیز کردیم؛ همچنین همان روز 400 صاحب نظر از نهادهای مختلف به صورت همزمان در 15 کارگروه تخصصی حضور یافتند که تجربه بی نظیر و خوشایندی بود.

وی ادامه داد: به منظور پایش نظرات، برآیند جلسه 20 مهرماه را در کمیته راهبری سند تدبیر توسعه آنالیز نموده و در 12 محور به جمع بندی رسیدیم، اکنون نیز در مرحله تدوین و ورود به پروژه های اصلی قرار داریم، البته به صورت همزمان از اقشار مختلف دعوت نموده و بحث ها را تخصصی تر ادامه می دهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با بیان این که دولت به عنوان دبیرخانه سند تدبیر توسعه استان عمل می نماید، بیان کرد: محتوا، سازماندهی و غنا بخشی این سند توسط مجموعه های مختلف خارج از سازمان نظیر بخش خصوصی و تشکل های مردم نهاد انجام می گردد.

وی با بیان این که برخی محدودیت های عینی جامعه شامل حال ما هم می گردد، گفت: امروز برنامه ای نوشته شده که آن را نقد نموده و می گوییم محقق نشده است، اگر چنین برنامه ای نبود چه می گفتیم؟

بهبودی با بیان این که در بخش فضای کسب و کار مسائلی داریم، اظهار کرد: بخشی از این مسائل ملی و بین المللی بوده که برای برطرف آن ها نمی توانیم کاری انجام دهیم، اما در سند تدبیر توسعه استان برای مدیریت فضای کسب کار در بعد استانی تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی با بیان این که آمایش سرزمینی برای برنامه ریزی های بلند مدت کاربرد دارد، گفت: پیش از این آمایش استانی به صورت مدون انجام نمی شد که در حال تدوین آمایش استان هستیم.

بهبودی توضیح داد: این که بگوییم دستگاه ها وظایف جاری را در راستای سند تدبیر توسعه گزارش می دهند، درست نیست؛ برخی از هسته های کلیدی و وظایف ادارات در قالب سند تدبیر و توسعه در برگیرنده وظایف جاری شان هم است.

وی با بیان این که جلب مشارکت مردمی در تمامی بخش ها را مدنظر قرار داریم، توضیح داد: سند تدبیر توسعه را به عنوان یک مطالبه عمومی باید به مردم تبیین کنیم و رسانه ها هم مدام از دستگاه ها سئوال نموده و اجرای آن را پایش نمایند.

جعفر محسنی - رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این نشست، اظهار کرد: حضور کارشناسان در این جلسه نشانگر اهمیت سند تدبیر توسعه استان است و خوشبختانه این سند توانسته به بطن جامعه دانشگاهی ورود کند و این موضوع منجر به تعیین شدن نقاط ضعف و قوت آن می گردد؛ چرا که برنامه متأثر از شرایط جامعه است.

وی با بیان این که متاسفانه گردشگران سلامت را فراری داده اند، گفت: بر اساس شعار جهانی، هر سه گردشگر یک شغل پایدار ایجاد می نماید و از طرفی بیکاری اصلی ترین مشکل جامعه است؛ معتقدم علی رغم بی اعتمادی ها، بازگرداندن گردشگران سلامت امکان پذیر است؛ چرا که قیمت خدمات پزشکی در کشورهایی همسطح با ایران نظیر ترکیه سرسام آور است.

وی اضافه کرد: در راستای جذب گردشگران سلامت باید از بخش خصوصی حمایت گردد.

احد حاجی بلند معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان این که سند تدبیرتوسعه اقدام قابل دفاعی است، اظهار کرد: به نظر می رسد که از مشارکت فراگیر در تدوین حوزه فرهنگی اجتماعی این سند استفاده نشده است؛ به طوری که از نخبگان حوزه فرهنگی و اجتماعی، نهادهای مدنی، بخش خصوصی و ... چندان دعوت نشده که شاید محدودیت زمانی دلیل آن باشد.

وی با اشاره به این که سند تدبیر توسعه استان توسط اساتید برجسته دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز تدوین شده است، گفت: به همین دلیل رویکرد اقتصادی و فناورانه پررنگ بوده و به مسائل فرهنگی و اجتماعی توجه شایسته ای نشده است.

وی با بیان این که تجربه نشان داده برنامه های دولتی به ویژه در بخش فرهنگی و اجتماعی در آذربایجان شرفی به اهداف نمی رسد، گفت: پایش عملیاتی و میزان تحقق برنامه های این سند چندان تعیین نیست، به عنوان مثال برای انجام مطالعات و اجرای فاز اول احیا و بازسازی غارهای حیله ور در منطقه کندوان بودجه ای در نظر گرفته شده بود که اتفاقی در این بخش رخ نداده است. آیا برنامه ها به دستگاه ها ابلاغ شده است؟ هماهنگی بین بخشی و فرابخشی بین دستگاه ها وجود دارد یا نه؟

حاجی بلند ادامه داد: در بخشی از سند تدبیر توسعه به همگرایی و هم افزایی دولت و مردم تأکید شده که راهکاری برای این هم افزایی تعیین نشده و متولی آن معلوم نیست.

وی با بیان این که صبغه فرهنگی و تاریخی آذربایجان به درستی و شایستگی در این سند آمده است، گفت: ثروت های نمادین مادی و معنوی استان همچون خانه های تاریخی چه صندلیی در این سند توسعه دارند؟ این در حالی است که تبریز 2018 پروژه هایی مثل زیر گذر و روگذر نیست، بلکه همین تاریخ تمدن و هویت تبریز است و باید اتمام پروژه ساماندهی مقبره الشعرا در اولویت باشد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی توضیح داد: هسته های کلیدی پیش بینی شده در بخش فرهنگی و اجتماعی چندان متناسب با شاخص های توسعه نبوده و بر اساس ظرفیت های یک شهر درجه سه است، به طوری که توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تا حد کاهش و مدیریت آسیب های اجتماعی تقلیل یافته است.

وی با انتقاد از تدوین نشدن برنامه ای برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان گفت: توسعه پایدار گردشگری از محورهای توسعه ای تبریز در این سند است که این کار برعهده چه کسی است؟ دولت و بخش خصوصی در بخش گردشگری توپ را به زمین هم می اندازند.

حاجی بلند با اشاره به توجه نشدن به اقتصاد فرهنگ در سند تدبیر توسعه، اظهار کرد: امیدوارم در ویرایش دوم سند تدبیر و توسعه استان ایرادات و اشکالات برطرف گردد.

وی از کوشش سازمان برنامه و بودجه استان در تدوین سند تدبیر توسعه استان و استقبال از نظر منطقی و منصفانه آن قدردانی کرد.

نجف قراچورلو، رئیس پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به این که تبریز شهر اولین ها است، اظهار کرد: سند تدبیرتوسعه اقدام شایسته و اولینی دیگر برای تبریز و الگویی برای سایر استان ها است، تبریز همیشه خط شکن بوده اما در حفظ خط و ادامه فعالیت با مشکل روبرو است.

وی با بیان این که ایران در حوزه تحقق برنامه ها به ویژه در چند دهه اخیر پیروز عمل ننموده است، گفت: شاید تحریم ها و هشت سال جنگ تحمیلی از جمله دلایل عملکرد ضعیف مان در این بخش است. در سوی دیگر کشور هند که در زمینه های فقر، تعداد جمعیت و ابزارهای کنترل جمعیتی، کشور دغدغه مندی بوده و از نظر ذخایر گاز، نفت و معدن تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراتب پایین تر از ایران است، در سال 1991 برنامه را شروع نموده و در تحقق اهداف و کسب رتبه خیلی پیروز تر از ما عمل نموده است.

قراچورلو با بیان این که تحریم ها دلیل موجه بر محقق نشدن برنامه ها نیست، توضیح داد: موقع تدوین برنامه باید تمامی شرایط مورد توجه قرار می گرفت.

وی با بیان این که سند تدبیر توسعه استان متفاوت تر از سایر برنامه ها تدوین شد، گفت: معتقدم موضوعات پایش عملیاتی، محاسبه و پیش بینی احتمال تحقق برنامه ها و مدیریت ریسک برنامه مد نظر قرار نگرفته است، همچنین فرهنگی هم در کشور حاکم شده که تمامی دستگاه ها وظایف ذاتی و برنامه های اجرایی خود را در قالب سند تدبیر و توسعه استان گزارش می دهند.

قراچورلو تأکید کرد: در مجموع معتقدم سند تدبیر توسعه پیروز عمل نموده و باید در سند دوم ایرادات و نواقصات آن برطرف گردد.

وحید مهین - نائب رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی آذربایجان شرقی سخنانش را با بیان این که املای نانوشته غلط ندارد شروع کرد و گفت: پیش از انقلاب پنج برنامه توسعه اجرا شده که طبق مکتوبات کتب، باتوجه به افزایش درآمدهای کشور، شاه در برنامه پنجم اعمال نفوذ نموده و منجر به استعفای رئیس سازمان برنامه و بودجه آن موقع و ایجاد تورم در کشور شده است.

وی با بیان این که هدف از تمامی برنامه ها رفاه بشر است، اظهار کرد: ضرورت دارد رفاه انسان محور تمامی برنامه ها باشد. بر اساس گزارش رقابت پذیری سند جهانی اقتصاد، ایران در برخی آیتم ها نظیر آموزش صندلی خوبی دارد اما در برخی آیتم های دیگر صندلی مان مناسب نیست.

مهین با تأکید بر لزوم مدنظر قرار دادن توسعه پایدار، اظهار کرد: سند تدبیر توسعه حرکت بزرگ و ظرفی برای به روزرسانی است؛ چرا که علم همه روزه در حال تغییر بوده و باید این سند مدام به روز رسانی گردد.

وی با بیان این که سازمان برنامه به معنای مغز متفکر اقتصادی و اجتماعی جامعه است، گفت: ضرورت دارد در برنامه توسعه دست کاری ننموده و برای تحقق سند تدبیر توسعه استان اراده جمعی از سوی تمامی بخش ها باشد.

منوچهر انتظار - فعال بخش خصوصی در ابتدای سخنانش با بیان این که دولت کار را از بخش خصوصی گرفته است، گفت: مادامی که بستر و امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

وی با بیان این که دولت بانک ها را برای اعطای تسهیلات به بخش خصوصی وادار می نماید، اظهار کرد: با وضع کنونی تسهیلات دولتی به جنس تبدیل شده و در انبار کارخانجات انباشته می گردد؛ چرا که واحدهای تولیدی کشور توان رقابت در بازارهای خارجی را نداشته و بازار داخلی کشور نیز توان خرید ندارد.

انتظار ادامه داد: یک نفر سئوال نمی پرسد، من بخش خصوصی که زمانی سالانه پنج میلیون دلار صادرات داشتم الان کجا هستم؟ به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستند، شما اول سرمایه گذار داخلی را حفظ نموده و از مهاجرتش جلوگیری کنید.

وی با انتقاد از این که ورود و فعالیت در بازار به دانشجویان آموزش داده نمی گردد، گفت: فعالیت در بازار با آنچه که در تخته سیاه نوشته می گردد، فرق دارد.

این فعال بخش خصوصی با این فساد حاکم در جامعه، کارها پیش نمی رود، توضیح داد: جلوی فساد باید گرفته شده و کارها به بخش خصوصی واگذار گردد. کاردارهای سفارت ها، اطلاعات دقیقی از بازار کشورهای دیگر نداشته و نمی توانند به ما مشاوره خوبی دهند.

وی با بیان این که بسترسازی تنها خواسته مان از دولت است، گفت: مسئولان پشت میز نشسته و منتظر آمدن سرمایه گذار هستند! این در حالی است که خود مسئولان مربوطه باید دنبال سرمایه گذاران باشد.

اسد بابایی - سرپرست خبرگزاری مهر آذربایجان شرقی در ابتدای سخنانش با بیان این که برنامه ریزی به معنای حرکت به سوی نقطه ایده آل است، گفت: در سند تدبیر توسعه استان به صورت واقع بینانه به موضوعات نگاه ننموده اند که این موضوع منجر شده در برخی بخش ها پیشرفت نکنیم؛ به طوری که برخی دستگاه ها وظایفشان را در قالب این سند نوشته اند و میزان تحقق این برنامه ها جای بحث دارد. در برخی موارد همچون گردشگری به اهداف پیش بینی شده نظیر احداث زیر ساخت های گردشگری نرسیده ایم؛ همچنین در مراغه و تبریز تعدادی از اماکن تاریخی در معرض تخریب قرار دارند!

این مدرس دانشگاه با انتقاد از ضعف استان در حفظ گردشگران سلامت، اظهار کرد: عدم فرهنگ سازی مناسب باعث فرار گردشگران سلامت شد که می توانست به افزایش در آمد پایدار استان تبدیل گردد، ما و دوستان مان در نشریات بارها در این خصوص مطلب نوشته و هشدار دادم، با این حال مسئولان توجه نکردند.

بابایی با تأکید بر این که رفتارهای سلیقه ای در برخی ادرات حاکم شده است، گفت: مدیران نباید از برنامه های توسعه خارج شوند و گزارشات ارایه شده توسط مسئولان راستی آزمایی گردد.

وی در مورد شرایط رسانه های استان، گفت: علاوه بر دفاتر روزنامه ها و رسانه های سراسری، بیش از 300 مجوز رسانه در آذربایجان شرقی صادر شده و از این حیث رتبه بالایی در کشور را داریم و این آمار روزانه در حال افزایش هم است! آیا این توسعه است؟ تیراژ قوی ترین رسانه ها پایین آمده و بیشتر رسانه ها با مسائل اقتصادی روبرو هستند.

نائب رئیس خانه مطبوعات کشور افزایش قیمت کاغذ و فاصله دریافت مردم از روزنامه های مکتوب و انتشار اخبار زرد و عدم توجه به اصل نارسایی رسانه ها را از مسائل این بخش بیان کرد و اضافه کرد: در سند تدبیرتوسعه استان در سال93 تعداد روزنامه های استان 16 مورد اعلام شده است که البته متاسفانه نشریه سراسری در تیراژ بالا نداریم و بخش قابل توجه آگهی های استانی ادارات و نهادها به روزنامه های سراسری مورد حمایت دستگاههای دولتی و نهادها واگذار می گردد.

وی در انتها سخنانش تأکید کرد: میزان تحقق اهداف سند تدبیر توسعه و برنامه های ادارات باید آنالیز و اعلام گردد.

حسین صالحی مدیر گروه جامعه شناسی توسعه پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست اظهار کرد: در تمامی بخش ها، برداشتن گام اول مهم است که از این بابت جای تشکر از آقای بهبودی وجود دارد و به طور حتمی ایرادات این سند با روز رسانی آن برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: آمایش و نتایج آمایش در حوزه اقتصادی، احتیاج سنجی در بخش های مختلف را در این سند ندیدم، طبیعی است هر برنامه ای احتیاجمند مطالعات اولیه است.

صالحی؛ رویکرد اجتماع محور را از نقاط قوت سند تدبیر توسعه استان دانست و اضافه کرد: استراتژی هایی برای جلب مشارکت در سند وجود ندارد.

وی با بیان این که در سند تدبیر توسعه استان به توسعه پایدار توجه نشده است، اظهار کرد: به عنوان نمونه طی سال های گذشته با ساخت پاساژها آثار تاریخی تخریب شده و با اکتشافات معادن هم محیط زیست از بین رفته است.

سند تدبیر و توسعه در بستر رسانه محقق می گردد

محمد عزیزی راد - مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی با اشاره به جای خالی ارتباطات در سند تدبیر توسعه، گفت: رسانه در تحقق اهداف یک برنامه نقش بسزایی دارد؛ به طوری که نظریه پردازان هنوز نتوانستند با قاطعیت بگویند که ارتباطات مولد توسعه است یا مولود توسعه.

وی ادامه داد: جای رسانه در برش اجتماعی و فرهنگی سند تدبیر توسعه به عنوان زیرشاخه ارتباطات خالی است که دلیل آن، نگاه بلندگو مانند، به رسانه توسط نهادها و مسئولان است، معتقدم سند تدبیر و توسعه در بستر رسانه محقق می گردد؛ چرا که اگر اطلاع رسانی و مطلع سازی از سوی رسانه در مورد این سند انجام نگردد، کسی چیزی متوجه نشده و ایرادات نیز تعیین نمی گردد.

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی با بیان این که کشور هند در دهه 70 از مقوله ارتباطات برای توسعه بهره گرفت، گفت: نظریه پردازان عرصه ارتباطات بر این باورند که توسعه کشورهای شرق اروپا بعد از فروپاشی شوروی سابق و کشورهای شرق آسیا نظیر اندونزی در سایه آزادی و مهم شمردن رسانه در جامعه محقق شده است.

وی توضیح داد: رسانه می تواند ایرادات سند تدبیر توسعه را تعیین نموده و برای تحقق برنامه های آن، راهکارهای عملی تبیین کند.

اکبر اسمعیلی - معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز از این که صندلی و رتبه های آذربایجان شرقی و تبریز در سطح کشور تنزل پیدا نموده انتقاد کرد و اضافه کرد: سه سال از تدوین سند تدبیر توسعه می گذرد، آیا این سند می تواند صندلی استان ما را ارتقاء دهد؟

فرامرز نوری - عضو هیأت علمی پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: برنامه ها توازن محور نبوده و دیدگاه سند مبتنی با دید افقی است نه عمودی؛ چرا که در برنامه عمودی شناسایی بازار داخلی و خارجی مورد توجه قرار می گیرد.

وی با تأکید بر لزوم آینده پژوهی در برنامه ها ادامه داد: برخی برنامه های سند تدبیر توسعه استان می تواند به تهدید و برخی دیگر نیز به فرصت تبدیل گردد.

برنامه بد از بی برنامگی بهتر است

حسین پناهی - استاد دانشگاه تبریزنیز اظهار کرد: اگر قرار بر نقد باشد خود ما بهترین نقاد هستیم؛ چرا که از همان ابتدای شکل گیری این سند در جریان جزئیات آن قرار داریم، به هر حال املای نانوشته غلط ندارد و مدعی نیستیم این هسته های کلیدی به طور کامل استان را متحول نموده و بی نقص هستند.

وی با بیان این که برنامه بد از بی برنامگی بهتر است، بیان کرد: نقدهای بسیار زیادی برای برنامه اول سند تدبیر و توسعه وارد است و در برنامه دوم به موضوعاتی نظیر آینده پژوهی و آنالیز ریسک پذیری توجه شده و در برنامه دوم کارگروه فرهنگی بسیار فعال است.

وی در پاسخ به گفته های کارشناسان در مورد عدم توجه به توسعه پایدار در سند تدبیرتوسعه، گفت: در برنامه دوم به حفظ محیط زیست توجه شده و همچنین پایش میزان تحقق این برنامه توسط کارگروه های کمیته راهبری انجام می گردد و در برنامه دوم به دنبال برطرف نقاط ضعف مجریان این برنامه هستیم.

پناهی با بیان این که در ایران بخش خصوصی نداریم، اظهار کرد: بخش خصوصی ایران به منابع غیر بخش خصوصی وابسته است.

وی با بیان این که جلب مشارکت همگانی از شعار اصلی سند تدبیرتوسعه است، بیان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تنها نقش دبیرخانه ای ایفا نموده و وظیفه اصلی بر دوش نخبگان عرصه های مختلف بوده و نظرات شخصی به هیچ عنوان در این سند اعمال نمی گردد.

این استاد دانشگاه تبریز با بیان این که 3 هسته از 12 هسته به طور مستقیم با مسائل فرهنگی مرتبط است، اظهار کرد: در هسته های کلیدی سند دوم تدبیر توسعه به اقتصاد فرهنگ توجه شده و رسانه نیز زیر نظر شاخه ارتباطات دیده شده است.

پرویز محمدزاده - معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، گفت: موارد مطرح شده در این جلسه بسیار ارزشمند بوده که به طور حتمی از آن ها استفاده خواهیم کرد.

سند تدبیر و توسعه استان برنامه میان مدت است

وی با بیان این که سند تدبیر توسعه استان برنامه میان مدت است، اظهار کرد: در سند تدبیر توسعه به جهت گیری استان در بخش علم و فناوری توجه شده و معتقدم بخش علم وفناوری موتور توسعه استان است که به همین دلیل به دنبال ایجاد اکوسیستم دانشگاه، صنعت، جامعه دورهم هستیم.

محمدزاده با بیان این که میزان ریسک پذیری، یکی از معیارهای انتخاب هسته های کلیدی سند دوم تدبیرتوسعه استان است، گفت: در تدوین خود برنامه و پایش هنگام اجرا به موضوع ریسک توجه خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین به عملکرد دستگاه ها در مورد اجرای سند اول تدبیر توسعه توجه شده و مورد پایش نهاده شده است.

محمدزاده توجه به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و رسانه را از نقاط قوت سند دوم تدبیر توسعه آذربایجان شرقی بیان کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نقد سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید