مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مجتمع مس سرچشمه در HSE در کشور پیشرو بوده که به مجموعه HSE مس سرچشمه که به لحاظ پیشگیری، ایمنی و ملاحظاتی که همیشه دغدغه کشور است از نمادها و الگوهای واقعی در بخش صنعت و معدن کشور است تبریک می گویم.

مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، نخستین استارت آپ ویکند ایمنی با موضوع تکنولوژی های هوشمند از روز گذشته در مجتمع مس سرچشمه شروع بکار کرد و تا فردا آدینه ادامه دارد.

دکتر رسول یار احمدی مدیرکل دفتر HSE وزارت صمت در مراسم افتتاحیه این رویداد اظهار کرد: بعد از 6 سال در وزارت صمت و 12 سال در وزارت دفاع و وزارت نفت می توانیم عباراتی که تجربه و حس شده را به کار ببریم که کشور ما به لحاظ حفظ سرمایه و چسباندن HSE به فرایند در مرحله ای است که مدیران به دنبال ایمنی می آیند.

مدیرکل دفتر HSE وزارت صمت توضیح داد: در عرصه فراوری به این موضوع رسیدند که ایمنی باید حرف اول و آخر را بزند در وزارت صمت یک نقشه راه برای 1400 تعریف شده که فرهنگ HSE در وزارتخانه ارتقا پیدا کند و هیچ کس جز کسانی که دارای خلاقیت و ایده های نو و نگاه های پیشگیرانه هستند نمی توانند در این راستا یاری نمایند.

وی ادامه داد: تعهد ریشه در باور و اعتقاد دارد هر کس که به عنوان مدیر سازمان یا بالاترین مقام مسئول در یک کشور صحبت می نماید می توان متوجه شد عمل این فرد کجاست و آیا حرف است یا عمل؛ بخشی از ریشه تعهدی مابه مسائل انسانی و اخلاقی که زایده تفکر، تدبیر و اخلاق و مسائل اعتقادی در کشور است بستگی دارد در یک سازمان و تشکیلات عناصر کلیدی هست که آن سازمان را تعریف می نماید، انسان محور توسعه، تکنولوژی به عنوان ابزاری که گره های مبهم را باز کند و سازمان به عنوان بستری است که ما می توانیم در آن امن کار کنیم.

وی بیان نمود: تکنولوژی می تواند فن و حرفه حل مشکل را یاد دهد فرهنگ و فرهنگسازی در HSE مقوله مهمی است می توانست در وزات صمت نزدیک به 22 سال در یک مجموعه دستگاهی بزرگ فقط محیط زیست باشد اما به این نتیجه می رسند که باید نگاه کاملا پیشگیرانه باشد.

وی اظهار کرد: فرهنگ HSE را باید از درون سازمان ایجاد کنیم در ایمنی باید خودمان الگوی خودمان باشیم البته از مدل های پیروز خوب است که الگو بگیریم.

مدیرکل دفتر HSE وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: در HSE دستگاه های ما واگرایی دارند هنوز آیین نامه واحد برای HSE در کشور نداریم و وزارتخانه ها در این زمینه هماهنگ نیستند.

یاراحمدی اعلام نمود: تا سال 1990 طراحی انجام می شد و بعد می گفتیم ایمنی را به آن تزریق کنیم بعد از سه دهه شده طراحی کنیم برای ایمنی که اگر کشورهای جهان اول صنعتی و پیشرو به این شعار رسیدند ما هم به عنوان یک کشور توسعه یافته الگوی ایمنی مان را باید با این کشورها مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: انرژی و محیط زیست اگر با هم هماهنگ گردد قطعا هم افزایی به وجود می آید ایمنی با انرژی، انرژی با محیط زیست و محیط زیست و انسان عناصری هستند که از هم جداشدنی نیستند.

یاراحمدی افزود: در سال های نه چندان دور حوادث انسانی غیرقابل تحملی داشتیم موجب شد این نگاه به HSE اهمیت بیشتری پیدا کند.

بیشترین حوادث ناشی از کار ساختمانی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت ایمنی و بهداشت کار گفت: وظیفه اصلی وزارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار است که وظیفه ای سنگین به شمار می رود.

رضا اسماعیلی افزود: حفظ ایمنی کارگران در معادن یا واحدهای فراوریی خیلی سخت و سنگین است با توجه به اینکه ایمنی در کشور ما به ویژه در صنایع هنوز اول راه است و خیلی راه داریم تا به صندلی اصلی آن برسیم و خوشحالم که با برگزاری این استارتاپ در این جهت گام برداشتید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان بیش از50 هزار کارگاه فعال دارد و بیش از 320 هزار نفر در این کارگاه ها کار می نمایند که بیش از 30 هزار نفرشان در معادن شاغل هستند، افزود: اگر بخواهیم در مورد ایمنی بحث کنیم از تعویض لاستیک یک چرخ تا مسائل پیچیده تر باید پیش برویم که مباحث گسترده و وسیعی است و جای فعالیت دارد.

وی ادامه داد: اولویت ما ایمنی در کارگاه های ساختمانی است چون بیشترین حوادث ناشی از کار منجر به فوت را دارند، باید نگاه ما در کلان کم کردن حوادث در تمام ابعاد باشد و استارت آپ ها می توانند با خلق ایده در این خصوص یاری باشند.

اسماعیلی اعلام نمود: 88 درصد حوادث در کار ناشی از خطای انسانی است، 10 درصد مربوط به ماشین آلات بوده و 2 درصد حوادث اجتناب ناپذیر است؛ 88 درصد عدد خیلی بزرگی است که اگر بتوانیم خطای انسانی را کم کنیم یاری بزرگی در این راستا شده است.

وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص در حوزه ایمنی و بهداشت، افزود: واقعا افراد متخصص و تربیت شده در این حوزه کم است و کسانی در حوزه ایمنی و بهداشت کار می نمایند که بعضا تخصص کافی ندارند.

فراوری بدون حادثه رویکرد مجتمع مس سرچشمه

در ادامه، مدیر مجتمع مس سرچشمه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع ایران متشکل از سه مجتمع مس سونگون، مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک کار اصلی فراوری مس کاتدی کشور را به عهده دارد و مازاد فراوری خود را به بازارهای جهانی عرضه می نماید گفت: در شرکت ملی صنایع مس فراوری مس کاتدی 99.999 که بهترین مس فراوریی جهان است که از خاک معدنی با عیار 0.6 درصد استخراج می گردد.

مدیر مجتمع مس سرچشمه بیان داشت: صندلی شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه اول است و در جهان جزء 20 شرکت اول در حوزه فراوری مس کاتدی و محصولات جانبی است.

وی توضیح داد: اگر در حوزه فراوری و اثربخشی بخواهیم روند کار را ادامه دهیم اثربخشی عملیاتی که شرط ضروری است اما کافی نیست برای ادامه راه به همگام بودن به تکنولوژی روز جهان محتاجیم و در شرکت به آن توجه شده است.

احمدی اعلام نمود: در حال حاضر در حال گذر از نسل چهارم تکنولوژی هستیم قطعا در ادامه کار محتاج به استفاده از تکنولوژی بهینه و هوشمند در حوزه معدن و استخراج خواهیم بود که این شعار نیست و حرکت شروع شده و سیستم دیسپاچینگ و مانیتورینگ معدن از سال گذشته راه اندازی شده است.

وی عنوان نمود: 2400 سفر خاک در روز در مجتمع مس سرچشمه با کامیون های 135 تنی از معدن حجم سنگینی از عملیات معدنی به شمار می رود که باید با سیستم دیسپاچینگ این حجم را کنترل کنیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه رشد و توسعه متوازن در تمام حوزه های فراوریی و عملیاتی در دستور کار شرکت داریم، بیان نمود: در حوزه ایمنی باید رشد متوازن و همگام با صنایع را داشته باشیم اگر شرکت مس خود را در حوزه فراوری و توسعه با تکنولوژی های روز جهان مقایسه می نماید باید در HSE هم بروز باشد و ضرورت داشت این همایش و رویداد برگزار گردد.

وی در ادامه عنوان نمود: سال 2017 در معدن شیلی که بزرگترین معدن جهانست دو نفر فوتی در معادن زیرزمینی داشتند که به این معناست که با کوشش مستمر و شعار فراوری بدون حادثه توانستند به این نقطه برسند که ما هم تمام کوشش خود را گذاشتیم که این رویکرد در شرکت مس ایجاد گردد و برای ما ایمنی مسأله غیرقابل مذاکره است.

مدیر مجتمع مس سرچشمه افزود: امیدواریم بتوانیم فراوری بدون حادثه را در مجتمع مس سرچشمه و شرکت ملی صنایع مس ایران محقق کنیم و این موضوع با همراهی دانش، خلاقیت، تبادل نظر میسر خواهد شد.

مرگ یک نفر در هر 11 ثانیه در جهان به خاطر شغل

عضو انجمن ایمنی آمریکا، کانادا و انگلستان و مدیر سازمان ایمنی جهانی WSO در اتریش نیز گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی هر 11 ثانیه در جهان یک نفر به خاطر شغل جان خود را از دست می دهد.

دکتر مجید علیزده که در آیین افتتاحیه نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه سخن می گفت، با اشاره به اینکه آهنگ مرگ در شغل زیاد است و باید این را کُند کنیم افزود: ما در سیستم ایمنی احتیاج داریم با هم باشیم اگر این اتفاق بیفتد از داستان ایمنی هم لذت خواهیم برد؛ اعداد تکان دهنده ای از جان دادن افراد در حوادث می بینیم؛ 25 درصد اقتصاد جهان در دست آمریکا است از این 25 درصد چیزی حدود 17 هزار و 400 میلیارد دلار درآمد سالانه این کشور است است و 1 و 8 دهم درصد این درآمد صرف حوادث و بیماری های شغلی می گردد.

علیزاده بیان نمود: 3.99 درصد اقتصاد جهان در اثر حوادث و بیماری های شغلی از دست می رود چرا سرمایه گذاری نکنیم؟ تا جان افراد در اثر شغل از بین نرود؛ با اقدام کوچک می توان سایه این افراد از بین نرود کسانی که ایده دارند و ارزش این استارت آپ ایمنی این است که انسانی از بین نرود امروز با چه فونداسیون و چه اساسی سبب شویم که انسان ها در انتها شیفت کاری شان سالم به خانه برگردند؟

وی ادامه داد: یکی از اولین و مهمترین موضوعاتی که سبب می گردد سطح ایمنی در هر جایی از کره خاکی افزایش پیدا کند تکنولوژی است و طبیعتا تکنولوژی به تنهایی کفایت نمی نماید؛ باید به موازات استانداردها حرکت کنیم، اگر قرار است در زمینه ایمنی ارتقا سطح فرهنگ را داشته باشیم باید بر قلب و ذهن انسانها انرژی صرف کنیم، اولین پیشرفت به مباحث اچ. اس. ای پرداختن به تکنولوژی های نوین است.

علیزاده با اشاره به اینکه معدن هوشمند، ایمنی هوشمند هم می خواهد و احتیاج دارد بیان نمود: هدف ما این است که خریدار تکنولوژی نباشیم و هدف این استارت آپ ایمنی این است که از دانش جامعه خود استفاده حداکثری داشته باشیم؛ یک کمپانی مثل جنرال الکتریک خیلی پیروز است، تکنولوژی ای را خلق نموده است که می تواند درجه خشم و عصبانیت را به ما گزارش دهد.

وی در تعریف استراتژی گفت: برای اینکه به هدفمان برسیم ایمنی هوشمند لازم داریم، و هدف ما در بخش اشتغال این است که کلیه مردان و زنان شاغل در انتها ساعت کاری به سلامت به منزل برگردند لذا تصمیم در این هدف باید با ابزاری مانند تکنولوژی به این هدف برسیم.

وی گفت: هر چیزی می تواند به یک تکنولوژی هوشمند متصل باشد، هدف ما این است که خریدار تکنولوژی نباشیم و اثر گذاری این استارت آپ این باشد که از دانش جامعه خود استفاده حداکثری داشته باشیم، در آمریکا هر شخصی که در شغل می میرد 8.7 دهم میلیون دلار خسارت وارد می گردد لذا تکنولوژی های مختلف به ما یاری میکند تا سطح ایمنی سازمان را افزایش دهیم و از مرگ های شاغلین جلوگیری می گردد.

ثبت نام 375 نفر در نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه

مدیر امور ایمنی و بهداشت مجتمع مس سرچشمه نیز با اشاره به برگزاری نخستین همایش استارت آپ ویکند در شهر سرچشمه به مدت سه روز، گفت: به دنبال این هستیم که با استفاده از تکنولوژی نوین بتوانیم در پیشگیری و کنترل حوادث پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشیم.

مهندس مصطفی زیدآبادی نژاد افزود: در کشور ایران 375 هزار نفر فوتی در سال داریم که تقریبا نیمی از آن مرگ زودرس یعنی قبل از 70 سالگی است سکته های قلبی و مغزی و سرطان ها و حوادث سهم قابل توجهی دارند و 10 درصد فوتی های زودرس ناشی از حوادث است.

مدیر امور ایمنی و بهداشت محیط مجتمع مس سرچشمه توضیح داد: باید به سمت روش هایی برویم که بتوانیم دریچه ای نو باز کنیم تا حوادث ناشی از کار را کم کنیم اگر بتوانیم یک نفر فوتی کم کنیم خیلی اهمیت دارد و برگزاری این استارتاپ در این راستا است.

وی اعلام نمود: در ایران حوادث ناشی از کار 20 میلیارد دلار خسارت مالی دارد که هم بحث انسانی و اخلاقی هم مالی این مقوله مهم است.

دبیر اجرایی نخستین استارت آپ ویکند ایمنی مجتمع مس سرچشمه با اشاره به مراحل برگزاری این همایش از برگزاری 10 جلسه هماهنگی بدین منظور و سه جلسه هم اندیشی با پارک های علم و فناوری کرمان و یزد و همچنین چهار پیش رویداد اطلاع داد و افزود: 375 نفر در این رویداد ثبت نام کردند که 322 نفر به عنوان ایده پرداز، 20 نفر برنامه نویس، هفت نفر گرافیست و 26نفر در حوزه کسب و کار فعالیت دارند.

زیادآبادی عنوان نمود: 127 ایده به عنوان ایده برگزیده انتخاب شدند و محورهای همایش استفاده از تکنولوژی های هوشمند و هوشمندسازی است، در جهانی نوین شاید بگردد با نصب یک سری تجهیزات در لحظه به فاکتورهای بالاتری رسید.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد حقوق و عوارض دولتی معادن در کشور از معادن استان کرمان پرداخت می گردد، ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که تعداد معادن فعال استان کرمان خیلی زیاد است و توجه به ایمنی معادن و استفاده از تکنولوژی های نوین امری مهم است که این استارت آپ نقطه شروعی برای این مهم است که امیدواریم یاری نماینده باشد.

وی همچنین از برگزاری همایش ملی ایمنی معادن در مجتمع مس سرچشمه در روزهای 14 و 15 آذرماه اطلاع داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجتمع مس سرچشمه پیشرو در حوزه HSE در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید