تاثیرات مخربی که سرمایه داران بر تئاتر به جا می گذارند، فلاحت پیشه:باید کلاس های بازیگری ساماندهی گردد

به گزارش وبلاگ سیب رایانه، بعضی کلاس های بازیگری برای جذب هنرجو,دروغ های بزرگی می گویند که جوانان را دچار سردرگمی می نمایند.

تاثیرات مخربی که سرمایه داران بر تئاتر به جا می گذارند، فلاحت پیشه:باید کلاس های بازیگری ساماندهی گردد

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی وبلاگ سیب رایانه، هر انسانی در یک مقطع زمانی خصوصا در سنین نوجوانی علاقه بسیاری به بازیگری دارد و می خواهد از این طریق به شهرت دست یابد. در بعضی تب بازیگری بسیار زیاد و در بعضی دیگر کمتر است و همه به نوعی خود را بازیگر می دانند. می دانیم که بازیگری در ظاهر کار ساده ای است، اما اصولی دارد که باید رعایت شود. به همین منظور کلاس ها و آکادمی های بازیگری برای تربیت هنرجویان و علاقه مندان به این حرفه تشکیل شد تا جهت مناسب را به علاقه مندان آموزش دهند.

سالانه هنرجویان بسیاری از کلاس های بازیگری فارغ التحصیل می شوند که هر کدام هزینه های بسیاری را پرداخت نموده اند، اما نتوانسته اند موفقیتی در این راه کسب نمایند و به هدف دلخواه خود دست یابند. بعضی فقط از روی علاقه به این حرفه می پردازند که کافی نیست و باید کوشش بسیاری برای آن انجام داد.

آرش فلاحت پیشه کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی وبلاگ سیب رایانه،گفت: همواره معروف و مطرح شدن جذاب بوده و به نوعی نامیرا شدن و میل به ماندگاری انسان ها همواره وجود داشته است , چیزی که سبب می شود تا انسان ها جاودانه شوند این است که اثری از خود باقی بگذارند و نام نیکی از آن ها را زنده کند و در هر رشته و تخصصی بهترین باشند که این موضوع در بازیگری بیشتر دیده می شود .

فلاحت پیشه درخصوص موفقیت در کلاس های بازیگری گفت: مسئله ای که من به هنرجویان در کلاس های بازیگری می گویم این است که فارغ از هر نتیجه ای باید کوشش نموده و این علم را فراگرفته و پیش بروید. در این راه باید صبوری داشت و حداقل دو سال زمان برای آموزش بگذارید البته به شکل دانشگاهی این زمان چهار سال است. اگر با فرض اینکه با گذراندن دوازده جلسه برای شما اتفاقی خواهد افتاد، این فرض اشتباه است. این مسئله در علوم دیگر هم همین گونه است و نمی توان صرفا به خاطر علاقه وارد این حرفه شد، زیرا بخش زیادی از آن به کسب علم و مهارت ها برمی شود و مطمئنا همه کلاس های بازیگری، کلاس های مناسبی نیستند.

او ادامه داد: در بعضی کلاس ها گفته می شود با گذراندن دوره ای کوتاه مدت از شما بازیگر ساخته می شود و به راحتی به کار ها معرفی می شوید، ولی این بزرگترین دروغی است که به یک هنرجو گفته می شود.صرفا اگر شخصی بازیگر خوبی باشد نمی تواند معلم خوبی هم باشد. بازیگری چیزی فراتر از تکنیک ها را می طلبد و همواره این نکته را می گویم که بسیاری از کلاس های بازیگری متد و تکنیک بازیگری را آموزش می دهند، ولی پیش از آن باید هنرجو یاد بگیرد تا خود را بشناسد و قابلیت های پیچیده ذهنی و درونی خود را پیدا کند و ناخودآگاه خود را درست تربیت کند و بعد از آن با تکنیک ها روبرو شود.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه تمام مکاتب بازیگری و سبک ها و شیوه های رسیدن به نقش در دو نقطه با یکدیگر یکسان هستند، بیان نمود: نقطه ابتدایی تمرکز است و هنرجو باید این موضوع را یاد بگیرد و این مسئله ساده ای نیست، در نهایت باور پذیری در مقابل دوربین و روی صحنه بسیار مهم است یعنی بازیگر به گونه ای نقش را ایفا نماید که گویی برای اولین بار آن نقش را بازی می نماید که اصطلاحا به آن توهم اولین بار گفته می شود.

وی اضافه نمود: اگر برای نقطه ابتدایی کار زمان درستی صرف نشود، به نقطه پایانی هم نخواهیم رسید و هنرجو به شخصی که فقط تکنیک ها را با خود حمل می نماید، تبدیل می شود. بازیگری که در آن رنج کشیدن وجود دارد، اینگونه است، ولی شیوه های دیگر بازیگری در تئاتر و تلویزیون هم دیده می شود که زحمتی به خود نمی دهند، البته این بازیگری نیست و ارزشی هم ندارد.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه در تئاتر هم عنوان اسپانسر بازیگر رواج یافته است، اظهار کرد: از زمانی که تئاتر خصوصی شده، مقوله پول بسیار مهم شده است و اشخاصی که سواد و دانش کافی ندارند به واسطه اینکه خانواده پولداری دارند، سرمایه ای را وارد نموده و در یک شب, راه صد ساله را طی می نمایند و مطمئنا هم ماندگار نخواهند شد، اما تاثیری که بر بدنه تئاتر به جا می گذارند، تاثیر مخربی است که سالیان سال اهالی تئاتر باید کوشش نموده و آن را برطرف نمایند.کوشش می کنیم این مسئله را نیز به هنرجویان آموزش دهیم تا گرفتار این جریان نشوند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی کلاس های آموزش بازیگری و اشخاصی بی سوادی که در آن ها آموزش می دهند، بسیار زیاد شده است و این کار را برای نوجوانان علاقه مند به بازیگری سخت می نماید، بنابراین باید متولیان فرهنگ ساز, کاری را برای ساماندهی آن ترتیب دهند. اگر در سنین پایین به بچه ها مقوله بازیگری و نمایش برای تشخیص قابلیت های فردی و زندگی گروهی آموزش داده شود، راحت تر جهت خود را انتخاب می نمایند.

فلاحت پیشه درخصوص راه حل هایی برای موفقیت در زمینه بازیگری گفت: در علم بازیگری هم مانند دیگر علوم باید آموزش دید و برای آن کوشش کرد. این موضوع بسیار ناراحت نماینده است که در جامعه ما به هنر و هنرمند با نگاه سطحی دیده می شود و فکر می نمایند هر کسی می تواند آن را انجام دهد و البته بستر کاسبی بعضی افراد که برای شهرت هرکاری انجام می دهند , به آن بیشتر دامن می زند اما فضیلت هنر بیشتر از این ها است و باید با هنر خود سطح آگاهی و فرهنگ مردم را ارتقا دهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاثیرات مخربی که سرمایه داران بر تئاتر به جا می گذارند، فلاحت پیشه:باید کلاس های بازیگری ساماندهی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات مخربی که سرمایه داران بر تئاتر به جا می گذارند، فلاحت پیشه:باید کلاس های بازیگری ساماندهی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید